Într-o seară a anului 1933, deasupra unui garaj din Bradford, statul Pennsylvania, S.U.A., un individ pe nume George G. Blaisdell deschidea capacul primei brichete Zippo din lume. Asta se întâmpla cu circa 700 de milioane de brichete Zippo în urmă (cel puțin până în 2022). Astăzi, într-o lume în care produsele sunt reproiectate mai degrabă din rațiuni de marketing decât din necesitate, ne putem bucura de un obiect-simbol care nu s-a schimbat aproape deloc de 90 de ani încoace.
Cine a fost George Blaisdell? Un vânzător de brichete, deloc impresionat de produsele pe care trebuia să le vândă. De altfel nici clienții săi nu apreciau modelele anilor respectivi. Erau greoaie și nu funcționau niciodată bine într-o zi cu vânt. În plus, trebuiau operate cu ambele mâini. Așa că George a decis să proiecteze propria sa brichetă, utilizabilă cu o singură mână și care să funcționeze inclusiv în condiții de vânt. Bricheta pe care a creat-o avea o formă dreptunghiulară, era realizată din tuburi de alamă cu capetele închise, colțuri pătrate și o balama cromată fixată la exterior, pentru deschidere și închidere ușoară.
I-a dat numele „Zippo”. De ce? Pentru că lui Blaisdell i-a plăcut numele unei alte invenții relativ recente: fermoarul – zipper în engleză.
„Producția” a început într-o cameră închiriată deasupra unui garaj din Bradford, iar prețul de vânzare a fost 1,95 dolari pe bucată. Modelul a fost patentat la 3 martie 1936. Chiar și astăzi, Zippo Manufacturing Co. își vinde majoritatea modelelor cu fracțiunea de 0,95 dolari.
După producție, George Blaisdell a început să gândească o strategie de marketing. Așa a apărut, încă de la început, garanția pe viață: inventatorul le-a spus clienților că, dacă din orice motiv, bricheta s-a deteriorat sau nu mai funcționează, o va repara gratuit. Clinica sa de reparații i-a oferit mult mai mult decât clienți fericiți: a obținut informații neprețuite despre defectele de proiectare, care au fost eliminate sau diminuate pe parcurs.
Apoi, Blaisdell a început să ofere brichetele sale Zippo cadou. În primul rând, șoferilor de autobuze de lungă distanță, tutungeriilor și ulterior celebrităților. Printre ei, faimosul corespondent de război Ernie Pyle, care le-a dat apoi militarilor de peste ocean.
În scurt timp, Zippo a devenit bricheta preferată printre soldați, iar ulterior – în timpul celui de-al doilea război mondial – a intrat în dotarea standard a armatei americane. Apoi au apărut „poveștile”: bricheta care a oprit un glonț, bricheta care a pregătit supa într-o cască de metal, bricheta care a iluminat panoul de instrumente dezactivat al unui avion militar… și așa mai departe. Poate știi și tu câteva dintre ele.
Și pentru că Zippo a avut atât de mulți fani celebri, a început să aibă apariții frecvente în filmele de la Hollywood. Până astăzi, bricheta și-a făcut apariția în circa 2.000 de filme, piese de teatru și emisiuni de televiziune.